Lean Six Sigma i Delta=Zero
5 grudnia, 2023
Jak liczyć Deltę?
W ostatnim artykule, link tutaj, omówiliśmy koncepcję Delta równa zero, czyli jak poziom wpływa na wspieranie zysków organizacji, a także na naszą użyteczność. Koncepcja ta wymaga od nas spełnienia wielu dodatkowych warunków. Pierwszy z nich to konieczność wskazania, jaka dokładnie jest delta, czyli jaką ma wartość. Musimy przede wszystkim określić lub zdefiniować mierzalne oczekiwania klientów, które muszą być specyficzne i odnosić się do konkretnego efektu naszej pracy. Te oczekiwania muszą być mierzalne, co oznacza, że musimy wiedzieć, jakie warunki musimy spełnić w dostarczeniu efektu naszej pracy, aby klient był zadowolony, oraz w jakim okresie czasu, aby klient otrzymał to na czas.
Drugi ważny warunek to umiejętność mierzenia efektów naszej pracy, czyli obserwowanie, ocenianie i pomiar efektów naszej pracy w miejscu, gdzie się dzieje. Japończycy nazywają to miejscem, gdzie się dzieje, GEMBA, co w naszych warunkach oznacza po prostu stanowisko robocze, czyli miejsce, gdzie wykonujemy naszą pracę.
Dokładnie obliczona delta bardzo precyzyjnie wskazuje nam skuteczne i prawidłowe działania, które musimy podjąć, w zależności od jej wartości.
Co robić gdy uzyskamy Deltę = Zero?
W przypadku, gdy delta jest równa 0, czyli gdy mamy dowód w postaci efektu naszej pracy, który spełnia wszystkie oczekiwania klienta, musimy zrobić dwie rzeczy.
Po pierwsze, musimy upewnić się, że za każdym razem, gdy klient zwróci się do nas o podobny efekt, jesteśmy w stanie jak najszybciej przystąpić do jego realizacji. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu bez straty czasu i materiałów jest korzystanie ze standardu, czyli z góry zdefiniowanego sposobu postępowania. Standardy powinny być tworzone w momencie, gdy udało nam się osiągnąć wartość zero. Tak samo, jak za każdym razem, kiedy chcemy odtworzyć smak starego przepisu, staramy się zachować ten przepis na przyszłość, aby zawsze mieć gotową recepturę.
Dlaczego warto monitorować stan idealny?
Drugą rzeczą, którą musimy robić, nawet w sytuacji, gdy delta jest równa zero, jest stałe monitorowanie efektu naszej pracy. Wokół nas istnieje wiele źródeł zmienności, które wynikają przede wszystkim z trzech podstawowych czynników. Pierwszym źródłem jesteśmy my sami, ludzie. Jesteśmy zmienni, mamy różne motywacje, siły i zaangażowanie. W procesie, w którym jest zaangażowany człowiek, a nie ma zdefiniowanych standardów jego pracy, istnieje ryzyko, że będzie największą przyczyną zmienności. Drugim czynnikiem zmienności jest fakt, że wszystko, co wykorzystujemy do tworzenia wartości dla naszych klientów, traci swoją własną wartość. Oznacza to, że zachowanie wartości musi być stałe. Cokolwiek używamy do tworzenia wartości, traci swoją wartość i się zużywa. My, jako ludzie, również się zużywamy, narzędzia się zużywają. Nie ma perpetuum mobile. Trzecim źródłem zmienności wokół nas jest otoczenie, czyli planeta Ziemia, która stale oddziałuje na nas energią, drganiami, zmianami temperatury, wilgotności, ciśnienia oraz trzęsieniem ziemi.
Aby uniknąć tych trzech źródeł zmienności, musimy kontrolować, jak ta zmienność wpływa na efekt naszej pracy. Jeśli chcemy zredukować tę zmienność, nasze działania powinny skupiać się na standardach i szkoleniach w obszarze ludzi, na ciągłej kontroli i zużyciu elementów, które używamy, oraz na działaniach wyprzedzających sytuacje, gdy zużycie może uniemożliwić dalsze wykorzystywanie narzędzi. Jeśli chodzi o otoczenie, musimy się izolować, jeśli warunki atmosferyczne przeszkadzają w realizacji delty równa zero.
Zarządzaj swoimi licznymi Deltami.
Wydawałoby się, że delta równa zero pozwala nam się zrelaksować, ale niestety tak nie jest. Klienci są zmienni, otoczenie jest zmienne, więc musimy być bardzo czujni w realizacji efektu naszej pracy i próbach utrzymania delty równa zero. W miejscach, gdzie pracujemy w organizacjach, zgodnie z definicją klienta, jesteśmy otoczeni osobami, które oczekują efektu naszej pracy. Dlatego w ciągu dnia możemy generować wiele efektów o różnej wartości. Skupmy się jednak na tej jednej delcie, która jest dla nas najważniejsza – uzyskajmy wartość równą zero i przejdźmy do kolejnych zadań z klientami, którzy są dla nas najbliżsi.
Mam nadzieję, że to krótkie wyjaśnienie, dlaczego warto wiedzieć, jaka jest delta i co robić, gdy jest równa zero, pomoże w zrozumieniu ogólnych zasad, które powinniśmy stosować, aby utrzymać dobry efekt naszej pracy. Zachęcam do dalszego czytania moich artykułów.
Delta i Lean Six Sigma
Na koniec chciałbym tylko zwrócić uwagę, że w projektach Lean Six Sigma DMAIC spodziewamy się zera na końcu fazy IMPROVE, kiedy wdrażamy zdefiniowane zmiany w procesie, które miały poprawić sytuację. Po fazie IMPROVE zakładamy, że delta jest równa zero, a głównym zadaniem ostatniego etapu w projektach, czyli fazy kontroli, jest dokładnie to, o czym mówiłem wcześniej – upewnienie się, że delta zawsze będzie równa zero poprzez standaryzację wprowadzonych zmian i ciągły monitoring.
Zachęcam do przeczytania innych artykułów z obszaru Lean Six Sigma i koncepcji Delta=Zero:
Niezawodne Strategie na Wybór Projektów Lean Six Sigma
Redefiniowanie Klienta w Strategii Lean Six Sigma: Klucz do Sukcesu
Przeczytaj również
18 sty 2024
Skoncentruj się na praktyce: Jak Akademia MOD zmienia podejście do szkoleń Lean Six Sigma!
Artykuł prezentuje innowacyjną ofertę szkoleniową od Akademii MOD, skupiającą się na modyfikacji certyfikującego szkolenia Lean...